Belgische / Vlaamse tradities op Huwelijksfeest
Boeket wegwerpen (Belgische manier)
– Voor de vrouwen wordt meestal het boeket weggeworpen: de vrijgezellen aan de ene kant van de dansvloer en de bruid aan de andere kant, met haar rug naar de vrijgezellen. Dan werpt ze het boeket.
– Voor de mannen kun je dan ook kousenband wegwerpen: de vrijgezellen mannen aan de ene kant van de dansvloer, en de bruidegom staat aan de andere kant, met zijn rug naar de vrijgezellen. Dan gooit hij de kousenband.
De vrijgezel vrouw die het boeket heeft gevangen, en de vrijgezel man die de das gevangen hebben, moeten daarna samen een slow dansen.
Het is een oude vorm van koppelarij / kennismaking met elkaar
Dit wordt nog veel toegepast.
Kousenband verkopen
Vroeger werd dit veel gedaan, maar de laatste jaren bijna niet meer.
De meest sociale versie:
– per euro dat de mannen bieden, gaat de rok 1 cm omhoog
– per euro dat de vrouwen bieden, gaat de rok 1 cm terug neer beneden
Zo ‘verdien’ je er veel meer aan dan dat slechts de hoogste bieder effectief geld geeft.
En doordat iedereen er met slechts 1 euro ook aan kan meedoen, wordt iedereen erbij betrokken. Anders is het eerder een spel van ‘wie is de rijkste’.
Je doet dit op een striptease-muziekje.
Eens de kousenband zichtbaar is, kan de bruidegom de kousenband van je been verwijderen op 2 manieren:
– braafjes met zijn handen
– of iets stouter: met zijn tanden (“Nee Bart! Dààr niet!” )
‘Schieting’ – Schieten met een kanon
‘Vlaamser dan schieten bij een trouwfeest wordt het niet’
Het is een oeroude Vlaamse traditie om aan de vooravond van een trouw schoten te lossen. Meestal met een kanon, soms ook met een jachtgeweer. “Het is een traditie die in Vlaanderen nog altijd erg levendig is, vooral in landelijke gebieden”, meent Laure Messiaen van het Landelijk Expertisecentrum Alledaags Erfgoed (LECA).
Vooral in Antwerpen en West-Vlaanderen gebeurt het nog geregeld. In Limburg komt het veel minder voor. Messiaen: “Zo’n schieting diende vroeger om het huwelijksgeluk te beschermen: met de harde knallen werden boze geesten en duistere machten weggejaagd. Vroeger gebeurde dat door carbidgassen in oude melkbussen tot ontploffing te brengen. Zo’n knal was tot zeker 3 kilometer ver te horen.”
Middeleeuws orgel
De melkbussen zijn al vele decennia ingeruild voor zwavelkanonnen. “Het had iets weg van een middeleeuws orgel”, lacht Charlotte, als ze aan haar eigen schieting terugdenkt. Ze trouwde vijf jaar geleden in Erpe-Mere met Christof. “Het is niet iets waar je als trouwers al of niet voor kiest, zo’n schieting. Het waren in ons geval de vrienden die beslisten dat zoiets nodig was. Ze hadden zo’n kanon gehuurd en na een hele receptie, waarbij de alcohol rijkelijk vloeide, goten ze met een klein lepeltje geel kruit in de stalen buizen van het orgelkanon. Nadien sloegen ze er keihard op met een voorhamer, tot het kanon ontplofte.”
Het gevolg waren gigantische knallen, die tot heel ver te horen waren. Klachten van inwoners waren er zeker, herinnert Charlotte zich nog levendig. “Sommigen hebben zelfs de politie gebeld. Die kwam langs, maar toen de agenten zagen dat onze vrienden een vergunning hadden van het gemeentebestuur, kregen we vooral felicitaties voor onze trouw. Ze bleven zelfs een pintje drinken.”
Om de schieting af te sluiten, werden nog de bh van Charlotte en de broek van Christof verbrand. Daarna werden de initialen van het koppel met zwavel in het wegdek gebrand. Kwestie van de volledige traditie in ere te houden.
GAS-boete
Erpe-Mere is niet de enige gemeente die de inwoners vraagt om voor een schieting een vergunning aan te vragen. Sinds de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, waarbij gemeenten zelf mogen kiezen wat ze bestraffen en ook zelf GAS-boetes uitschrijven, legden heel wat gemeenten de schietingen enkele beperkingen op. Zoals niet meer schieten na 22 uur.
Al geven de meeste besturen wel toe dat eventuele ‘overtredingen’ al eens met de mantel der liefde worden bedekt. “Je trouwt maar één keer hé”, klinkt het mild bij een politiecommissaris van een West-Vlaamse politiezone. “Het is een leuke oer-Vlaamse traditie en in onze zone gaat het misschien om twee schietingen per maand. De traditie wil dat hoe geliefder het koppel is, hoe langer er geschoten wordt. Als het echt een hele nacht duurt, gaan we wel eropaf. Er zijn grenzen.”
De politiecommissaris wijst ook op het gevaar bij een combinatie van schieten en alcohol, maar relativeert. “Als mensen een vergunning krijgen, dan drukken we hen altijd op het hart om voorzichtig te zijn. En geven hen tips mee. Zoals: zorg ervoor dat enkele van de vrienden nuchter blijven bij het schieten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het fout loopt.”
Buitenlandse tradities op Trouwfeesten
Poolse tradities op Huwelijksfeest
Boeket wegwerpen (Poolse manier)
Persoonlijk vind ik de Poolse manier de beste:
– de bruid wordt geblinddoekt en alle ongetrouwde vrouwen vanaf 18 moeten in een cirkel rond de bruid draaien. Zo weet de bruid niet naar wie ze het boeket gooit.
– de bruidegom wordt geblinddoekt en alle ongetrouwde mannen vanaf 18 jaar draaien in een cirkel rond hem.
De vrijgezel vrouw die het boeket heeft gevangen, en de vrijgezel man die de das gevangen hebben, moeten daarna samen een slow dansen.
Dansfeest
Bij een Pools Huwelijksfeest wordt er tussen de gangen door gedanst:
– 19h00: iedereen krijgt zijn tafel
– 19h10: Korte speech
– 19h15: openingsdansen
– 19h30: voorgerecht
– 20h00 – 20h45: dansen
– 20h45 – 21h30: hoofdgerecht
– 21h30 – 22h15: dansen
– 22h15 – 23h00: dessert
– 23h00: avondfeest
De DJ moet goed met de zaalmeester afspreken qua uren, zodat het keukenpersoneel het eten goed kan plannen.
Voor de DJ is het een uitdaging om de mensen telkens opnieuw aan het dansen te krijgen, maar Polen feesten enorm graag, dus lukt dit vlot.
Deze feesten zijn alvast leuker dan eerst urenlang aan tafel te blijven.
Aziatische tradities op Huwelijksfeest
Geld vastprikken tijdens de openingsdans
Terwijl het koppel danst, proberen de gasten met spelden geld vast te prikken aan hun trouwkleren.
Onnodig te zeggen dat er regelmatig verkeerd geprikt wordt 🙂 .